تحریم‌های جدید انگلیس علیه شهرک‌نشینان اسرائیلی تعلیق مبادلات تجاری ۹.۵ میلیارد دلاری ترکیه با اسرائیل تمجید گروه‌های مقاومت فلسطین از مردم و نیروهای مسلح یمن پنتاگون پدافند هوایی اردن را تقویت می‌کند تجهیزات جاسوسی صهیونیست‌ها در تیررس حزب‌الله لبنان راهپیمایی میلیونی مردم یمن در حمایت از غزه + فیلم و تصاویر (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازداشت دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاه نیویورک یمن از آغاز مرحله چهارم تشدید عملیات علیه اسرائیل خبر داد (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) واکنش وزیر امور خارجه به سرکوب دانشجویان معترض آمریکایی سفیر فلسطین در مقر سازمان ملل در وین: دیگر در جلسات گزارشی از غزه ارائه نمی‌دهم تشریح چگونگی انتخابات الکترونیکی مجلس| چه کسانی واجد شرایط رای دادن هستند؟ پاسخ رهبر معظم انقلاب به نامه رئیس سازمان تبلیغات اسلامی| کار قرآنی در شمار مبارک‌ترین کار‌های اسلامی و جهادی است معاون رئیس جمهور: اعلام پذیرش دانشجویان و اساتید تعلیقی و اخراجی آمریکا، حرکتی هوشمندانه و انقلابی است بیانیه جنبش مطالبه در حمایت از خیزش‌های اعتراضی| اسرائیل غده‌ای سرطانی است که باید حذف شود فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال شرق: معلمان سربازان خط مقدم مقابله با هجمه فرهنگی دشمن هستند سازمان ملل: ۸۵ درصد از مدارس غزه آسیب دیده‌اند آیت‌الله علم‌الهدی: هویت بخشی، رسالت امروز معلمان است| سرکوب دانشجویان در آمریکا، تابلوی لیبرال دموکراسی غرب دانشگاه آمریکایی دانشجویان معترض را به اخراج تهدید کرد اسامی کاندیدا‌های شورای وحدت اصولگرایان برای دور دوم انتخابات مجلس
سرخط خبرها

دستیار رئیس‌جمهور: در گام دوم انقلاب، باید انقلاب را از دست قرائت‌های غلط رها کنیم

  • کد خبر: ۲۱۲۹۶۸
  • ۰۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۴
دستیار رئیس‌جمهور: در گام دوم انقلاب، باید انقلاب را از دست قرائت‌های غلط رها کنیم
دستیار رئیس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی گفت: در گام دوم انقلاب، باید با نگاه تحولی ورود پیدا کنیم و انقلاب را از دست قرائت‌های غلط رها کنیم.

به گزارش شهرآرانیوز، در نشست «ظرفیت‌ها و چالش‌های حضور زنان در ساحت حکمرانی» که عصر امروز در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، «سکینه سادات پاد» دستیار رئیس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی و عضو کمیته ویژه بررسی ناآرامی‌های ۱۴۰۱ با اشاره به این که در مورد حقوق زنان و دستیابی آن‌ها به فرصت‌های اجتماعی سخنان زیادی بیان شده است، خاطرنشان کرد: باید در گام دوم انقلاب از فرصت‌های حضور زنان در حکمرانی در عرصه‌های مختلف استفاده کنیم.

وی با اشاره به این که بدون حضور زنان در عرصه‌های مختلف نمی‌توان چالش‌ها و مسائل آن‌ها را حل کرد، افزود: رهبر انقلاب اسلامی فرمودند باید در خصوص حضور بانوان در مراکز تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی فکر کنیم و این، به معنای آن است که این سخن در اجرا نیز باید به اقدام و عمل تبدیل شود.

دستیار رئیس‌جمهور تاکید کرد: نخستین گامی که باید برداشت، تغییر نگرش در افرادی است که خودشان را مفسر سخنان رهبری می‌دانند و تاکید ایشان بر حضور زنان در عرصه‌های مختلف را به گونه‌ای دیگر تفسیر می‌کنند.

وی با اشاره به این که در قانون اساسی نیز ظرفیت‌های مهمی برای حضور زنان در عرصه‌های مختلف وجود دارد، خاطرنشان کرد: متاسفانه قانون اساسی که میراث انقلاب است، در غربت به سر می‌برد و ما در پیگیری حقوق زنان از قانون اساسی عقب هستیم. اصل بیستم قانون اساسی به صراحت بیان می‌کند همه افراد ملت اعم از زن و مرد یکسان در حمایت قانون قرار دارند و از همه حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلام برخوردارند. در اصل بیست و یکم نیز دولت موظف شده است حقوق زن را در تمام جهات با رعایت موازین اسلامی تضمین نماید و در مورد ایجاد زمینه‌های مساعد برای رشد شخصیت زن و احیای حقوق مادی و معنوی او و نیز حمایت مادران‏، بالخصوص در دوران بارداری و حضانت فرزند، و حمایت از کودکان بی سرپرست‏ گام بردارد.

دستیار رییس‌جمهور با تاکید بر ضرورت توجه به دو عنصر زمان و مکان و لزوم بازنگری در مورد برخی از قوانینی که قریب به صد سال از وضع آن‌ها گذشته است، خاطرنشان کرد: تفکری که به هیچ وجه و هیچ شباهتی با تفکر امام (ره) و مقام معظم رهبری ندارد، محدودیت‌هایی در مورد حقوق زنان بیان می‌کند که آثار آن متاسفانه به نام دین و اسلام و انقلاب فاکتور می‌شود.

وی افزود: برای نمونه در اصل ۶۲ قانون اساسی که به نحوه انتخاب نمایندگان مجلس شورای اسلامی اشاره شده است آمده است: «مجلس شورای اسلامی از نمایندگان ملت که به طور مستقیم و با رای مخفی انتخاب می‌شوند تشکیل می‌گردد. شرایط انتخاب‌کنندگان و انتخاب‌شوندگان و کیفیت انتخابات را قانون معین خواهد کرد.» در این اصل، هیچ سخنی از جنسیت نمایندگان به میان نیامده است. با این وجود، تفکری که سهمیه‌بندی نمایندگان را عنوان می‌کند، با قانون اساسی و تفکر امام (ره) تطابق ندارد و این تفکر باید اصلاح شود.

دستیار رئیس‌جمهور در ادامه گفت: در گام دوم انقلاب، مهمترین رسالت ما این است که انقلاب را از دست قرائت‌های غلط رها کنیم. در صورتی که همین قرائت‌ها همچنان برقرار باشد، ما در زمینه برقراری عدالت اجتماعی دچار مشکل می‌شویم.

وی تاکید کرد: مهمترین آسیب مورد اشاره رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب که با آن مواجه هستیم، موضوع عدالت اجتماعی است. باید در این زمینه نگاه جدید داشته باشیم. عدالت، فصل مشترک تمام انسان‌ها است و باید در این زمینه ورود پیدا کنیم.

دانشگاه به تحول کمک کند

دستیار رییس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: به تغییر نگاه نیاز داریم که جای طرح این نگاه در کرسی‌های آزاداندیشی و ترویجی و گفتمان سازی است؛ لذا در این زمینه دانشگاه باید به کمک حوزه‌های قانونگذاری بیاید و با طرح اینگونه مسائل، در مسیر ایجاد تحول تاثیرگذار باشد.

در بخش پایانی این نشست نیز دستیار رییس‌جمهور پاسخگوی پرسش‌های مخاطبان بود. موضوعاتی از قبیل مشوق‌ها و بسته‌های حمایتی در مورد قانون جوانی جمعیت، زنان و مشاغل سخت، لایحه خشونت علیه زنان و لزوم حمایت از مادرانی که در دانشگاه‌ها تحصیل می‌کنند، از جمله مواردی بود که توسط حاضران در نشست مطرح شد و دستیار رییس‌جمهور نیز پاسخگوی موارد مطرح شده بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->